loggotto

Välkommen till  Solrosen.

Vår avdelning ligger på övervåningen i det vita huset.

Hösten 2020 har vi 16 barn i åldrarna 1-4 år.

Vi är tre pedagoger på Solrosen. Vi arbetar enligt den obligatoriska läroplanen Lpfö 18, Förskoleplan för Stockholms stad, samt Allmänna råd och kommentarer om Kvalitet i förskolan. Hur vi gör detta beskrivs i Vätterosens arbetsplan som ni kan läsa här på hemsidan.
Vi värdesätter barnens tid på förskolan och vi vill utmana och utveckla varje individ.

Vi arbetar med projekt utifrån barnens intressen, frågor och funderingar och med barnens utforskande i fokus. Vi värdesätter barnens tid på förskolan och vi utmanar varje individ utifrån deras förutsättningar. Dagarna på Näckrosen ska vara lustfyllda och lärorika.
Arbetet med värdegrundsfrågor och trivselrutiner sker kontinuerligt under hela läsåret.


Utdrag från verksamhetslogg:
 Välkomna till en ny spännande termin som vi tillsammans med barnen ska fylla med lärande, undervisning, utbildning, utveckling, glädje och mycket mer.

Tänk att vi äntligen fick snö och barnen utforskar snön på olika sätt genom att smaka, måla, forma och leka. 
Under denna vecka har kompisarna lekt mycket rollekar där de varit doktorer, prinsessor, varg och mycket mer. Det är fantastiskt att se hur alla kompisar leker tillsammans både de yngre och de äldre.

Under veckan har kompisarna undersökt och utforskat materialet inomhus på olika sätt. De har varit rollekar, pusslande, byggande, spelande av spel, matlagning och fika. Det har varit en del skapande och utforskande av materialet som vi har i skaparhörnan. En fjäder kan utforskas länge som att släppa den och var tog den vägen? 
Igår påbörjade vi en undervisningsaktivitet i naturvetenskap kompisarna fick rita en teckning med pastellkritor som vi sedan la ner i en balja med vatten. Vi ställde sedan ut den utomhus och kompisarna fick ställa en hypotes om vad tror ska hända.

Kompisarnas hypoteser:

- Det blir snö, teckningen fryser ihjäl och blir vatten så den blir ännu finare.

- Fryser till is

- Det blir snö

- Den blir kall

- Den blir kall och det blir vatten

Idag fredag när vi tittade till våra baljor med vatten så hade det hänt något! Det hade blivit is istället för vatten. Vi tog in baljorna och tog bort snö från isen och då såg vi våra teckningar igenom isen. När vi lossade dem helt från baljorna så blev de som istavlor. Vi ställde ut dem på tavlelisten utanför dörren in till förskolan


 

Aktuellt

Kontakt